رئیس کل دادگستری: جمعیت اتباع در استان البرز به اندازه یک شهرستان شد-راهبرد معاصر

رئیس کل دادگستری: جمعیت اتباع در استان البرز به اندازه یک شهرستان شد

رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به آمار غیررسمی که از حضور بیش از ۳۰۰ هزار اتباع و مهاجرین مجاز و غیرمجاز در استان حکایت دارد، گفت: جمعیت اتباع در استان البرز به اندازه یک شهرستان شد.
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 27
کد خبر: ۲۵۱۸۰۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ رئیس کل دادگستری استان البرز به همراه رئیس کل دادگاه‌ها و دادستان کرج، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، دادستان‌های حوزه‌های قضایی فردیس، ساوجبلاغ، نظرآباد و چهارباغ با حضور در اردوگاه مراقبتی اتباع و مهاجرین خارجی استان البرز از نزدیک در جریان روند جمع آوری و طرد اتباع غیرمجاز قرار گرفت.

در این بازدید که با همراهی سیروس دهقان شیری، مدیر‌کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان البرز؛ سرهنگ نجم الدین رشیدی، رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی فرماندهی انتظامی استان البرز و سرهنگ عسگری، رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی استان البرز انجام شد رئیس کل دادگستری استان البرز از بخش‌های مختلف این اردوگاه از جمله محل ملاقات مراجعین، محوطه انتظار، واحد اخذ بیومتریک و قرنطینه و محل کشفیات آلات و ادوات جرم بازدید و به گفتگو با پرسنل و تعدادی از اتباع پرداخت.

حسین فاضلی هریکندی در نشست پس از این بازدید با تقدیر از اقدامات انجام شده توسط مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان البرز در مدت زمان تصدی وی در استان و تلاش استانداری البرز گفت که فعالیت‌های انجام شده در ساخت و تجهیز این اردوگاه در مدت زمان کم، بسیار ارزشمند و شایسته تقدیر است.

وی همچنین از تلاش‌های اداره کل امور اتباع، نیروی انتظامی و دادستان‌های حوزه قضایی استان در جمع آوری و طرد اتباع غیرمجاز تقدیر کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه استفاده از ظرفیت اتباع در حد ضرورت در همه کشور‌های جهان امری پذیرفته شده و مرسوم است گفت:، اما این به معنای حضور و تردد بدون ضابطه اتباع غیرمجاز نیست و باید بر اساس نیاز‌های هر جامعه، تعداد و کیفیت حضور اتباع با برنامه‌ریزی و بر اساس نقشه راه مدون، باشد.

رئیس کل دادگستری استان البرز با برشمردن برخی تهدید‌های حضور اتباع بیگانه غیرمجاز در استان البرز متذکر شد: بررسی آماری پرونده‌های قضایی استان البرز نشان می‌دهد که حضور اتباع به عنوان یکی از طرفین چه به عنوان شاکی یا متهم در پرونده‌های کیفری و یا خواهان و خوانده در پرونده‌های حقوقی روند افزایشی داشته است.

رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به آمار غیررسمی که از حضور بیش از ۳۰۰ هزار اتباع و مهاجرین مجاز و غیرمجاز در استان البرز حکایت دارد به نگرانی شهروندان در این خصوص پرداخت و اضافه کرد: عدم برخورد به موقع و ضابطه‌مند نبودن حضور اتباع به خصوص اتباع غیرمجاز در استان مشکلاتی را در زمینه‌های متعدد از جمله مسائل قضایی، سرانه‌های آموزشی و بهداشتی و آسیب‌های اجتماعی و تحمیل هزینه‌های متعدد پیش بینی نشده در پی داشته است و در حدی که با حضور این تعداد اتباع، جمعیتی به اندازه یکی از شهرستان‌های استان به جمعیت استان البرز اضافه شده است.

وی با استناد به آمار مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان البرز که حکایت از این دارد که نزدیک به ۹۸ درصد متکدیان و کودکان کار جمع آوری شده در استان از اتباع بیگانه هستند اضافه کرد: حضور متکدیان و کودکان کار در معابر شهر‌های استان از نظر بصری ناخوشایند است و همچنین تاثیر منفی بر سلامت اجتماعی و روانی مردم دارد.

رئیس شورای پیشگیری از وقوع جرم استان البرز با تاکید بر اینکه مقابله با روند ورود و حضور اتباع بیگانه غیرمجاز در دو بخش ملی و استانی نیازمند اخذ تصمیمات و اتخاذ راهکار‌های منسجم است متذکر شد: در سطح ملی نیازمند سیاست‌گذاری‌های کلان هستیم، اما در سطح استان تلاش شده با استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود با این پدیده مقابله شود که با توجه به اهمیت این موضوع، نخستین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان البرز در سال جدید به موضوع ساماندهی اتباع بیگانه اختصاص داشت و مصوبات آن در حال پیگیری است.

اشاره فاضلی هریکندی به نشست ۲۶ اردیبهشت ماه سال جاری شورای پیشگیری از وقوع جرم استان بود که در آن مصوب شد دستگاه‌های متولی اقداماتی در زمینه شناسایی مسیر‌های اصلی و فرعی انتقال اتباع در داخل استان و قاچاق انسان؛ ممنوعیت هرگونه تنظیم اسناد خارج از ضوابط و قوانین؛ تشدید نظارت‌ها بر اشتغال غیرقانونی اتباع خارجی غیرمجاز توسط کارفرمایان؛ رسیدگی سریع و برخورد قاطع با کارفرمایان متخلف در به کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز؛ به روزرسانی لیست اتباع خارجی مجرم؛ شناسایی، ساماندهی و تعیین تکلیف کودکان کار و متکدی تبعه خارجی در سطح استان؛ آگاهی بخشی قوانین حقوقی به بانوان ایرانی و خانواده‌های ایشان در خصوص ازدواج با اتباع غیرمجاز و معاینه سلامت اتباع پیش از به کارگیری از سوی کارفرمایان انجام دهند.

رئیس کل دادگستری استان البرز به همراهی دستگاه قضایی با اقدامات انجام شده برای شناسایی و طرد اتباع غیرمجاز تاکید کرد و گفت: به کلیه دادستان‌های استان ابلاغ و تاکید شده است تا در زمینه اتباع غیرمجاز همکاری کامل را با دستگاه‌های متولی از جمله اداره کل امور اتباع و نیروی انتظامی استان انجام دهند. / تسنیم

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده